Halovány teljesítmény az ipari-logisztikai ingatlanok piacán

Ez a cikk elmúlt egy éves, így elavult lehet.

Miközben a többi részpiacon sorra dőltek a rekordok, a bérelhető ipari-logisztikai ingatlanok piaca egy újabb csendes évet tudhat maga mögött – áll az Eston International elemzésében. Tavaly összesen 85 ezer m2 területet adtak át, jócskán elmaradva az évre tervezett 150 000 négyzetmétertől. Regionális összehasonlításban Magyarország lemaradóban van.

A régió többi országától eltérően a modern bérelhető létesítmények szinte kizárólag a fővárosra és annak környékére koncentrálódnak. E koncentráció némileg oldódni látszik, hiszen 2007-ben átadták az első jelentősebb vidéki fejlesztést Hegyeshalom mellett, a schengeni határok december óta érvényes kibővítésével pedig a határ közelében fekvő városok, például Nyíregyháza vagy Szeged, és a különleges helyzetben levő Záhony is a potenciális bérlők, és ennek megfelelően a fejlesztők érdeklődési körébe kerülhet.

Ezzel együtt is azonban a Budapest határain belüli, úgynevezett városi-logisztikai ingatlanok piaca fejlődött a legnagyobb mértékben.

2008.

Tavaly befejeződött jelentősebb projektek:

Dél Pesti Üzleti Park, inNove Business Park (IX. kerület, 8 ezer m2), Mester Park (6 ezer m2), CityPoint9 (6 ezer m2), Europa Center (Újpest, 20 ezer m2)
A városon belüli ipari/logisztikai területek piacán 2008-ban is élénk mozgásra számítunk. A CityPoint9 fejlesztője, a Convergence Capital például a XV. kerületben kezd összesen 25 ezer m2-es hasonló fejlesztésbe.

A főváros környéki logisztikai parkokban 2007-ben megvalósult átadások mértéke alacsony volt, 32 ezer négyzetméter. Eközben csak a ProLogis Budapest környéki parkjaiban mintegy 60 ezer m2 raktár áll építés alatt, a Vendel Parkban 16 ezer négyzetmétert építenek.

Az M0 keleti szektorának lassan belátható közelségbe kerülő megépülésével a keleti agglomeráció iránti érdeklődés ugrásszerű növekedésére számítunk, mind a bérlők mind a fejlesztők részéről. Az első itteni fejlesztés az East Gate Business Park sikeres debütálása után a szektor déli, a repülőtérhez közeli szakaszán is újabb beruházások indulnak. Például az Ablon Airport City nevű fejlesztése Vecsés és a XVIII. kerület határán, teljes beépítése után 47 500 négyzetméteren vár majd bérlőket. Ezzel együtt felértékelődhetnek a fejlesztésre alkalmas területek, különösen az M0-t az M3 autópályával összekötő M31-es autópálya mellett.

Kereslet, bérelti díjak

A csendes kínálati oldallal szemben a kereslet némileg aktívabb volt mint egy évvel korábban, 2007-ben összesen mintegy 170 ezer négyzetméter területre kötöttek szerződést a 2006-os 140 ezer négyzetméterrel szemben.

Az ipari-logisztikai ingatlanok bérleti díjai némileg alacsonyabbak lettek, mint a korábbi években: a városon belül 5,5-6 euró/m2/hó, a főváros környékén 3,8-4,5 euró/m2/hó volt a jellemző szint 2007-ben. A keresleti oldalon megjelenő nagyobb területigények is a bérleti díjak csökkenése irányába hatnak.

A régió többi országában már eddig is megfigyelhető volt a logisztikai célú bérlemények esetében, hogy nem a logisztikai szolgáltatást végző cég, hanem annak megrendelői közvetlenül kerestek raktárakat. Magyarországon e tendencia megjelenése egybeesett a Rynart csődjével. Azzal hogy a logisztikai szolgáltató kidőlt a sorból, 130 ezer négyzetméternyi raktárkapacitásának bérlői újra megjelentek a piacon.

Forrás és a teljes Market Report itt!

Cikkajánló:


$$582$$

$$588$$