Művésznegyed épülhet a Gellért tér és a Móricz között
Az újbudai önkormányzat elképzelései szerint a Bartók Béla úton kávéházak, éttermek, galériák, antikváriumok nyílnának, míg a 4-es metró elkészültével várhatóan korlátoznák a városrész gépkocsiforgalmát, a Bartók Béla utat 2x1 sávosra szűkítenék. A befejezés tervezett dátumát még nem határozták meg.
Az Újbuda Kulturális Központ döntés-előkészítő tanulmánya című koncepció szerint az önkormányzati tulajdonú ingatlanokat csak olyan célokra adnák bérbe a jövőben, amelyek a művésznegyed programját szolgálják.
A jelenleg állami tulajdonú egykori Hadik laktanyát szállodává vagy konferenciaközponttá alakítanák. A projekt "szíve" a Gárdonyi Géza tér lenne, ahol várhatóan már az idén befejezik az 1930-as évek híres kávéházai között ismert "Hadik" felújítását.
| A múlt kötelez A városrészben lakott és alkotott például Kosztolányi Dezső, Karinthy Frigyes és Móricz Zsigmond. A mai Bartók Béla úton lakott Ottlik Géza író, míg a kortárs művészek közül ma is itt él Cseh Tamás zenész, színész. A Hadik kávéház épületének tetőterében élt a XIX. század második felében Csontváry Kosztka Tivadar festőművész. Ezt a műteremlakást ma is művészeknek adják bérbe. |
Molnár Gyula, polgármester elmondta, hogy a Hadik kávéház, cukrászda és étterem várhatóan a kerület napjára, november 11-ére nyitja meg kapuit. A tervek szerint az épület homlokzatát az eredeti állapotnak megfelelően felújítanák és a kávéház Gárdonyi tér felöli oldalán teraszokat építenének.
A program első lépései között szerepel a tér díszburkolása, a "Bartók 32" galériaház közösségi házzá alakítása, valamint a szemközti Csonka múzeum "publikus funkciókra" megnyitása, az ottani franciaudvar közterületté formálása. Itt alakítanák ki egy pékség profilváltásával és egy használtruha-bolt megvásárlásával az "ízek utcáját".
A Bartók Béla út Szent Gellért tér és a Móricz Zsigmond körtér közötti szakaszán a jelenlegi 2x2 forgalmi sávot 2x1-esre "építenék vissza" a 4-es metró 2011-re tervezett megépítése után, ám a dél-budai térség hagyományos közlekedési eszköze, a villamos megmaradna. Több, a Bartók Béla útra futó mellékutcát sétálóutcává alakítanának; a megszűnő parkolóhelyeket pedig mélygarázsokkal váltanák ki.
Cikkajánló:
$$577$$
$$576$$