Három metrót lehetett volna építeni egy árából?

Ez a cikk elmúlt egy éves, így elavult lehet.

A 4-es metróra szánt pénzből egy helyett három metrót lehetne építeni Szentes Emil üzemmérnök szerint. A szakember szerint az épülő metrót Budaörstől Káposztásmegyerig, illetve Rákospalotáig kellene vezetni. Közben kiderült, hogy a felső és az alsó rakpart együttes lezárásával korábban elkészülhet a Gellért téri megállója a 4-es metrónak.

A Magyar Hírlapnak nyilatkozó szakember a 4-es metró építését összekapcsolná a 3-as befejezésével és az 5-ös kialakításával, a szerelvények így több szakaszon közös alagutakban futnának, így összességében sok százmilliárd forintot meg lehetne, meg lehetett volna takarítani.

Gyorsulhat?

Akár egy évvel korábban is elkészülhetne a tervezettnél a 4-es metró Szent Gellért téri állomásának építése, ha a megálló lejtaknájának a kialakítását a budai főgyűjtő építésével egy füst alatt oldanák meg - írta a Népszabadság hétfői számában.

Ha a fővárosi kabinet rábólintana a két beruházás összehangolására, akkor idén nyáron nemcsak az alsó, de a felső rakpartot is teljesen le kellene zárni.

Értelmetlen csak azért teljesen ellehetetleníteni Budán az alsó és a felső rakpart forgalmát, hogy "Demszky Gábor még egy nemzetiszínű szalagdarabot betehessen a szivarzsebébe" - nyilatkozta Tarlós István. A fővárosi tervek szerint felszednék a díszburkolatot a Gellért téren, hogy a Budafoki út forgalmát átvezessék a téren.
A metróépítés ára már sokszor a kritikák kereszttüzébe került, ugyanis Nyugat-Európában több új metrószakaszt is átadtak a közelmúltban jóval olcsóbban, mint a budapesti 10,5 kilométeres, 14 állomásos beruházás, mely előreláthatólag 517 milliárdba kerül majd.

Mallorcán például egy hosszúságban és állomásszámban körülbelül 30%-kal kisebb földalattit mindössze 83 milliárd forintból sikerült megépíteni, Madridban pedig 1.150 milliárd forintnak megfelelő euróból hoztak ki 80 kilométer földalattit és metrót, ami az M4-es Bosnyák térig tervezett hosszának 8-szorosa.

Persze szerkezettől és a beruházást kísérő munkáktól függően a fentieknél drágább példákat is lehet mondani. Bécsben nemrég adták át az U2-es metró új szakaszát 3,9 kilométeren öt új állomással.

Az EB döntőjének is otthont adó Ernst-Happel Stadionig futó vonal kibővítése 225 milliárd forintba került, tehát körülbelül ugyanannyiba, mint a budapesti beruházás.

Kapcsolódó anyagok:

$$706$$

$$681$$
Prágában nemrég bővítették a metróhálózatot 4,6 kilométer alagúttal és három új állomással 155 milliárd forintért.

Fontos persze kiemelni, hogy a 4-es metró beruházási értéke szinte negyedévről-negyedévre emelkedik.

Cikkajánló:

$$736$$

$$737$$

$$738$$