Készházak: az áfaemelés miatt kiotói pénz kell

Ez a cikk elmúlt egy éves, így elavult lehet.

Kárpáti József, az ÉVOSZ Könnyűszerkezet-építő Szakmai Tagozatának elnöke egy új támogatási rendszer bevezetését sürgeti, mely az új építésű házakra vonatkozna és figyelembe venné az építési minőséget. A támogatás forrása a szén-dioxid kereskedelemből származó bevétel lehetne. A készházasok szerint az áfaemeléssel újra növekedni fog a feketemunka és a számla nélküli építés, ezért elkerülhetetlen egy ilyen rendszer bevezetése.

Az építőiparban különösen a családi házépítés, a magánerős beruházások területén a fekete munka részaránya minden más területekhez képest igen magas. Azok a bejegyzett vállalkozások, akik számla ellenében, szállítói megfelelőségi igazolást adva, jótállást vállalva, építési naplót vezetve, valóságos felelős műszaki vezetőt, és betanított munkások helyett szakembereket alkalmazva,  a jogszabályokat alkalmazva, legalább a minimum követelményeket betartva, adót fizetve végzik a munkát, ritkák, mint a fehér hollók. Annak ellenére így van ez, hogy több szakmai szervezet propagálva a törvényes, jogszabályokat betartó munkavégzést, ennek megkövetelését, egyre többen jogkövető magatartást választottak. A magánerős megrendelők többsége nem tudatos vásárló, csak az ajánlati árat nézi, és elfogadja, hogy jóval olcsóbban is ugyanazt a minőséget, szolgáltatást, garanciát fogja kapni. Mivel egyre kevesebb az építtető a tisztességes vállalkozások is rákényszerülnek az egyes munkafázisok, számla nélküli elvégzésére, számla nélküli nem minősített anyagok beszerzésére. A július 1-től bekövetkező ÁFA emelés, a megszűnő lakásépítési támogatások, valamint az üzemanyag áremelés, jelentősen megdrágítják az építkezés költségeit. Az építtető a hitelekhez is sokkal nehezebben, rosszabb feltételekkel jut hozzá. Az a megmaradt kis létszámú építtető természetes módon hamarabb jut el a gondolatig, hogy most inkább számla nélkül, be sem jegyzett munkanélküli vállalkozóval, vagy fél ÁFA-val építtesse fel házát. A tisztességes vállalkozó pedig teljesen munka nélkül marad. Az államkasszába a kevesebb építkezések után arányosan járó többletadó sem folyik be, sőt aránytalanul tovább csökken az itt foglalkoztatottak után befolyható járulékok, személyi jövedelemadó, vállalkozási nyereségadó, helyi adók mértéke is. Semmilyen ösztönző nem lesz az építtető számára, hogy a vállalkozótól a kivitelezés teljes költségéről számlát, minősített anyagokat, technológiát, követeljen! További hátrány, hogy az energia tanúsítvány kiállítása nem része a használatbavételi engedélynek, így azt többen elhagyják, „így is jó az épület,” jelszóval, pedig új ház és a sok esetben a C kategóriát sem éri el. Másik tendencia, hogy többen aláértékeltetik az új épületet, hogy, majd amikor az épület felújításához, az energia felhasználás csökkentésére megjelennek pályázatok, akkor ott pályázhassanak. Így az A+ értékű házat B-re, vagy C-re értékeltetnek, melynek jelenleg semmilyen kontrol lehetősége nincs!

Javaslat a megoldásra:

Az adórendőrség felállításával, minden építkezésre ellenőrök telepítésével sem lehetne elérni, hogy mindenről számla készüljön és az adók befizetésre kerüljenek.
Egyetlen megoldás lehet, olyan ösztönzők bevezetése, amely automatikusan kényszeríti az építtetőt, hogy korszerű, energiatakarékos technológiát, minősített anyagokat válaszon, és megkövetelje a vállalkozótól a számlát. Ilyen rendszer csak a fenti feltételekkel adott támogatás lehet. A támogatás csak akkor járhat, ha a feltételek betartásával épült fel a ház, és teljes mértékben számlával elszámolt az építtető.
Az új házak építésénél automatikusan kínálkozik az úgynevezett kvóta pénz felhasználása, de a jelenlegi ismereteim szerint ebből az összegből csak a panelprogramra ill. más épületek felújítására lehet összegeket felhasználni. Az új épületek az ösztönzésből valamiért kimaradtak. Pedig elengedhetetlenül fontos lenne, hogy az újonnan épült házak, korszerűek, jó minőségűek, megfelelő garanciával, már energiatakarékos épületek legyenek, melyek után befizették az adókat is!

Javaslatom szerint a kvóta pénzből az új építésű házak építtetőinek is juttatni kellene, vagy más forrásokat is átcsoportosítani a cél elérése érdekében. A támogatáshoz jutott építtetőnek, az új épületnél minimum az A+  vagy A++ kategóriát kelljen elérni. (A hozzájuk tartozó Magyarországon meghatározott értékek a mai technológiákkal már egyszerű módon megvalósíthatóak) További jobb értékek elérését, pl. a passzívház szint elérését további összegekkel lehetne ösztönözni! Az építkezés teljes lebonyolításáról számlával, a felhasznált minősített anyagokról szállítói megfelelőségi igazolással, tanúsítással, energia tanúsítvánnyal kell rendelkezni, hogy a támogatás felvehető legyen. Az ellenőrzést a finanszírozó, a támogatást folyósító bankok, építési műszaki ellenőrök alkalmazásával oldhatják meg.
A rendszerhez hozzá tartozna, hogy csak regisztrált, megfelelő szakmai ismeretekkel, cégminősítéssel rendelkező vállalkozó végezheti el a támogatott kivitelezést, akinek munkája is regisztrálásra kerülne!

A végeredmény a több és jobb minőségű, optimális energia felhasználású épület létesülése, amely után az adók is befizetésre kerülnek. Az ellenőrök, az adóbehajtók számát nem kell növelni, hisz a támogatás csak akkor jár, ha a támogatásban elvárt minőségű épület készül el, és utána az adók is befizetésre kerültek. A támogatás mértéke az elérendő céloktól, és lehetőségektől függ.

A célok elérését pontrendszerrel lehet irányítani. A pontrendszerben meghatározásra kerülhet, az energia tanúsítvány különböző szintjeihez tartozó pont mennyiség, az életkor, a gyerekek száma, a szociális helyzet, az energia tanácsadó igénybe vétele, megújuló energiaforrás alkalmazása, telek helye (pl.: elvándorló területeken többlet pont adható), az épület nagysága, a minősített regisztrált vállalkozó alkalmazása, tanúsított technológiák alkalmazása, stb. A pontokhoz a feltétel is meghatározható, hogy mely esetekben nem jár a támogatás. Pl.: fekete munkással végeztetett el egy munkafázist!  A pontokhoz pedig minden évben a lehetőséghez és a célokhoz mérten Ft értékek is meghatározhatóak. Az összes adható pont, amiért a teljes támogatás jár, pl.: 150.  Az elért pontszámok, célok alapján lehet a támogatás, vissza nem térítendő, kedvezményes hitel, kamattámogatás, a felhasználható forrásoktól függően.

A pontrendszer nem csak az új építésű házaknál, hanem a felújításoknál, panelprogramnál is ugyanígy használható. A felújításnál külön szempont lehet, hogy az energia tanúsítványnál mennyi kategóriát lép előre, vagy %-ban kifejezve milyen javulást fog elérni, és igazolni kell a CO2 kibocsátás csökkentésének mértékét is!
 
A minél magasabb kategória elérésével lehet többlettámogatáshoz jutni, és igazolni kell a CO2 kibocsátás csökkentésének mértékét is!

A javaslathoz csatoltam Felső Ausztria magyarra lefordított támogatási rendszerét, ami jó alapot szolgáltathat egy hasonló, a magyar elérendő célokhoz kapcsolódó ösztönző rendszer kialakításához.
Azokat a véleményformáló személyeket, akiket érdekel a fenti program, szívesen meghívjuk és tájékoztatjuk, egy Bécsi út alkalmával, a Blaue Lagune Mintaházpark Energia Világ kiállításán. Itt be tudjuk mutatni, az új házat építők és a felújításon gondolkozók részére hogyan működik a tanácsadás és a támogatás, valamint az ösztönzések hatását a gyakorlatban.

Tudjuk, ma Magyarországon nagyarányú támogatásokról nem lehet még álmodozni sem.  Az ösztönző rendszerek kialakítása, az építtetők tudatformálása, irányítása, a tisztességes cégek fennmaradásának érdekében elengedhetetlenül szükséges, mert Ők lehetnek a gazdasági túlélés és a várható fellendülés alapjai!

Kárpáti József
ÉVOSZ Könnyűszerkezet-építő
Szakmai Tagozat elnök

Cikkajánló:

$$1918$$

$$1917$$

$$1916$$