Összhangban vannak az uniós joggal az illetékfizetési szabályok
A luxembourgi székhelyű Európai Bíróság kijelölt főtanácsnokának szakvéleménye szerint a lakástulajdon vásárlásához kapcsolódó illetékfizetési kötelezettségre vonatkozó magyarországi szabályok összhangban vannak az uniós joggal.
A csütörtökön közzétett főtanácsnoki vélemény
nem köti az Európai Bíróságot. A főtanácsnoknak az a feladata, hogy
teljesen pártatlanul és függetlenül eljárva, a rábízott ügy jogi
megoldására vonatkozó javaslatot terjesszen a taláros testület elé. Az
Európai Bíróság bírái most kezdik meg az ügyben a tanácskozást, és az
ítéletet későbbi időpontban hozzák meg.
A luxembourgi testület
elé került kérdés azzal kapcsolatos, hogy Magyarországon lakástulajdon
vásárlásakor a vevőnek, ha egy másik lakástulajdonát bizonyos időszakon
belül eladja, az illetéket nem a vásárolt lakástulajdon teljes értéke,
hanem a vásárolt és az eladott lakástulajdon forgalmi értékének
különbözete után kell megfizetnie, de csak abban az esetben, ha az
eladott ingatlan Magyarország területén fekszik. A levonás tehát nem
alkalmazható, ha az eladott ingatlan az EU valamely más tagállamában
található.
Az Európai Bizottság - az EU legfőbb végrehajtó
intézménye - azért indított kötelezettségszegési eljárást
Magyarországgal szemben, mert álláspontja szerint a fent említett magyar
szabályozás nincs összhangban az uniós joggal: a más tagállamokban lakó
és ott ingatlannal rendelkező uniós polgárokat visszatarthatja a
magyarországi ingatlanvásárlástól és a magyarországi letelepedéstől.
A
főtanácsnoki szakvélemény azonban emlékeztetett arra, hogy az EU - az
uniós jog jelenlegi állapotában - még nem tekinthető egységes
adóövezetnek, és így az sem zárható ki, hogy az unión belüli szabad
mozgás jogával élő személyek a különböző nemzeti adórendszerek egymás
mellett létezésének következményeként adójogi hátrányokat szenvednek el.
A főtanácsnok kiemelte: az uniós jog a közvetlen adózás tekintetében
azt kívánja meg a tagállamoktól, hogy az azonos helyzetben lévő
adóalanyokat azonos módon kezeljék. A főtanácsnok rámutatott arra is,
hogy az adójogilag független tagállamok adójogi szuverenitásának egyik
kulcseleme a területiség elve, amely szerint ezen államok adójogi
hatásköreiket túlnyomó részben a saját területükön bekövetkezett adózási
események tekintetében gyakorolják.
A főtanácsnok ezután
megállapította, hogy a jelen ügy eldöntése szempontjából a korábbi
magyarországi ingatlanjukat eladó személyek helyzete nem hasonlítható
össze azon személyek helyzetével, akik valamely más tagállamban fekvő
ingatlanjuk értékesítése után Magyarországon kívánnak letelepedni és
ingatlant venni. Míg az előbbiek ugyanis már korábban is rendelkeztek
ingatlannal Magyarországon, ami után alapesetben már meg kellett
fizetniük a vagyonátruházási illetéket Magyarországon, addig az utóbbiak
éppen most szerzik meg első magyarországi ingatlanjukat, és korábban
még nem fizettek ilyen illetéket Magyarországon.
A főtanácsnok szerint az adójogilag szuverén Magyarország nem kötelezhető arra, hogy az illetékkedvezményeknél figyelembe vegye a más tagállamokban vásárolt és eladott ingatlanok forgalmi értékét, és ennek megfelelően az olyan ingatlan-átruházásokat, amelyek számára nem keletkeztetnek illetékbevételt.
Cikkajánló:
$$3101$$
$$3100$$
$$3099$$