Korszerűsödik a 47-es és a 72-es út

Ez a cikk elmúlt egy éves, így elavult lehet.

Idén tavasszal a 47-es főút újabb szakaszán kezdődnek felújítási munkálatok, ezúttal Békéscsaba és Mezőberény között 12 kilométeren kap új, nagyobb teherbírású burkolatot a nagy forgalmú országos főút, miközben várhatóan fél éven belül befejeződik a 72-es út felújítása - közölte a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő (NIF) Zrt. kedden.

A NIF közleménye szerint a 47. számú főút Mezőberény és Békéscsaba közötti szakaszán az időjárás függvényében várhatóan március elején kezdik meg a kivitelezési munkálatokat. 

A beruházás első üteme során csaknem 12 kilométer hosszon erősítik meg a burkolatot úgy, hogy 11,5 tonna tengelyterhelésre is alkalmas legyen. A tervek szerint a felújított pályaszakasz műszaki átadása 2011 augusztusában lesz.

A kivitelezést a közbeszerzési pályázaton kiválasztott Teerag-Asdaq Kft. végzi majd, jelenleg a kivitelezéshez szükséges előkészítési munkák, kiegészítő tervek – például a humuszgazdálkodási terv – készítése folyik. 

A beavatkozás második ütemében a Szajol–Békéscsaba–Lökösháza vasútvonal felújításához kapcsolódva közúti felüljárót építenek a megújuló vasúti pálya fölé. Ennek munkálatai hozzávetőleg 2011 júniusában kezdődnek és várhatóan egy évvel később fejeződnek be. Az előkészítés következő jelentős lépése a kivitelező kiválasztása lesz, az ehhez szükséges dokumentáció elkészítése jelenleg folyamatban van.

A fejlesztés az Európai Unió támogatásával, az Európai Regionális Fejlesztési Alap (ERFA) társfinanszírozásával, a Közlekedés Operatív Program (KÖZOP) részeként valósul meg. A támogatás összege bruttó 4,8 milliárd forint, ebből 15 százalék az operatív programon belüli magyar forrás, 85 százalék pedig az ERFA-ból származik.

A NIF azt is közölte, hogy a tervek szerint halad a 72-es főút korszerűsítése. A munkálatok nyolcvan százaléka már elkészült, a 8-as számú főúthoz kapcsolódó külön szintű csomópont műszaki átadása december közepén zárult le.

A várhatóan 2011 közepén átadandó korszerűsítés során új, nagyobb teherbírású burkolatot kap az útpálya. Az óránként 90 kilométeres sebességre tervezett útszakaszt a 11,5 tonna tengelyterhelésű járművek közlekedésére is alkalmassá teszik, több szakaszon pedig kapaszkodó sávokat alakítanak ki – ezek már el is készültek.

Az útfelújítás során érintett Litér település határán a forgalmi sáv elhúzásával lassító szakasz épül fényvisszaverő jelzések alkalmazásával, amihez átépítik a közvilágítást is. A település belterületén szintbeli csomópontokat, forgalomcsillapító szigeteket és új gyalogos-átkelőhelyeket is kiépítenek.
A felújított útszakasz külön szintű csomóponttal csatlakozik a 8. számú főúthoz, ahol a további szakaszokon a burkolat megerősítési munkák előkészületei folynak.

A beruházás kivitelezője a Magyar Aszfalt Kft. A projekt az Európai Unió támogatásával a Közlekedés Operatív Program (KÖZOP) részeként valósul meg az Európai Regionális Fejlesztési Alap (ERFA) társfinanszírozásával. A támogatás összege bruttó 1,45 milliárd forint, ebből 15 százalék az operatív programon belüli magyar forrás, 85 százalék pedig uniós támogatás.

Cikkajánló: 

$$3163$$

$$3162$$

$$3164$$