Újraindult a villamosközlekedés a szegedi 3-as vonalon

Ez a cikk elmúlt egy éves, így elavult lehet.

Újra járnak szerda reggeltől villamosok a felújított szegedi 3-as vonalon; az utasokat egy szakaszon azonban még pótlóbuszok szállítják, mert a kivitelező egy vízvezeték cseréje miatt a többször módosított határidőre sem tudta befejezni a munkát, helyenként még a síneket fektetik.

A 3-as villamosvonal felújítása a 2012-ig európai uniós támogatással megvalósuló, 29,5 milliárd forint értékű Szeged elektromos tömegközlekedés-fejlesztési projekt része. A kivitelezés munkáit az önkormányzat pályázatán a budapesti Alpine Hungária Építő Kft. és az algyői Délút Építő Kft. alkotta SZ 3 Konzorcium nyerte el nettó 2,065 milliárd forintos ajánlatával öt induló közül – közölte Csanádi Zoltán, a Szeged Pólus Nonprofit Kft. projektigazgatója.

A 2010 júniusában elkezdődött rekonstrukció során a kivitelező feladata volt 2,4 kilométer villamosvágány és felsővezeték cseréje, s 700 méter hosszan a meglévő mellé párhuzamos sínt is fektetettek. Épült egy körforgalom, megújult a közvilágítás, és 2.700 négyzetméteren útburkolatot is kicseréltek. A beruházás részeként készült el az ország első füvesített villamospályája is a Kálvária sugárút belvároshoz közeli szakaszán.

A felújítási munkák első határideje 2010. október 5-e volt, de ezt a kivitelező kérésére – részben a pontatlan közműtérképek, részben a gáz- és vízvezetékek szükségessé vált javítása, illetve a rendkívül csapadékos időjárás miatt – összesen négyszer módosították, a végső határidő 2010. december 28. volt.

Szerdán délelőtt a 3-as villamosvonalán több helyen is dolgoztak a kivitelezők, a Fonógyári úton éppen a síneket fektették – tapasztalta az MTI tudósítója.

A szerződés értelmében az önkormányzatot a rekonstrukció indokolatlan csúszása esetén napi 5 millió forint kötbér illeti meg, a kötbér mértéke azonban nem haladhatja meg a beruházás költségének 7 százalékát, vagyis 144,5 millió forintot.

A projektigazgató az MTI érdeklődésére közölte, a legutolsó szerződésmódosítás szerint a kivitelezőnek 2010. december 28-ig kellett sikeres próbajáratot lebonyolítania a 3-as villamosvonalon, amely határidőre meg is történt. Ezután elkezdődött a hivatalos műszaki átadás-átvétel egy hónapos folyamata. A menetrendszerinti villamosközlekedés január 19-én elindult a Vadaspark megállóig. Ezért jelenleg kötbérfizetési kötelezettség nem merül fel.

A 3-as villamos felújított vonala még munkaterület, a kivitelező kisebb munkákat végez, ezek befejezésének végső határideje január 27. - tudatta a szakember.
    Az elektromos tömegközlekedés fejlesztési projekt része a szegedi 1-es villamosvonal felújítása, és egy ehhez kapcsolódó, 2-es számmal jelzett új szárnyvonal építése is.

Az 1-es vonal rekonstrukciójának első és második üteme is jelentős késéssel készült el. A munkáknak 2009. november 15-re, illetve 2009. december 3-ra kellett volna befejeződniük, a villamosközlekedés azonban csak 2010. május 9-én indulhatott újra. A csúszás oka többek között a tervekkel nem egyező közműhelyzet volt, emiatt a kivitelezés lassan haladt, a beköszöntő hideg pedig tovább akadályozta a beruházást, a késés azonban részben a kivitelezőnek is felróható.

A 94 napos csúszásból – a műszaki ellenőr szerint – húsz nap indokolható a hideg idővel, ezért az önkormányzat 740 millió forint kötbérigényt jelentett be. A kivitelező a kötbér követelését jogcímében és mértékében is vitatva elutasította, ezért az önkormányzat peres útra terelte az ügyet.

Csúszik a 2-es vonal eredetileg 2010. július 2-ra tervezett átadása is. A beruházás határidejét műszaki problémák és a csapadékos időjárás miatt 2010. szeptember 18-ra módosították, a vágányok azonban ezen a szakaszon is több helyen hiányoznak még. Az önkormányzat itt 450 millió forint kötbérigényt jelentett be a kivitelező felé.

Cikkajánló: 

$$3184$$

$$3183$$

$$3182$$