Érvényesíti kárigényét Budapest a CET építőjével szemben
Érvényesíti kárigényét a fővárosi önkormányzat a Duna-parti közraktáraknál létrehozott épületegyüttes, a CET beruházójával szemben; a kár abból adódik, hogy Budapest szerint a Porto Investment megszegte a szolgáltatási szerződést.
A képviselők az erről szóló javaslatot 19 igennel, 10 tartózkodás mellett szavazták meg a szerdai közgyűlésen. A Jobbik-frakcióból Czeglédi János támogatta a javaslatot, míg Losonczy Pál és Szabó György tartózkodott.
Az előterjesztés szerint a projekt jelen állása alapján kétséges, hogy a Porto Investment elvárhatóidőn belül, saját költségén képes befejezni a projektet, ezért szükségessé válhat a bankgaranciaként befizetett, de óvadékként kezelt összeg felhasználása a szerződésszegésből eredő károk enyhítésére. Afőváros a késedelmek miatt januárban lehívta a bankgarancia teljes összegét, 3,9 millió eurót. Ezt a szerződés szerint a főváros óvadékkéntkezeli mindaddig, amíg az üzemeltetési bankgaranciát a Porto Investmentát nem adja.
Az előterjesztő Bagdy Gábor főpolgármester-helyettes a vitában azt mondta, nem igaz a Porto azon állítása, hogy a bankgarancia lehívása szabálytalan volt, erről a hivatalt senki nem tájékoztatta. Hozzátette, hogy a javaslat elfogadásával minden vitaalapot megszüntethetnek.
Tüttő Kata (MSZP) szerint együttműködésből háborús mezőre lépett a főváros és a kivitelező, ami nem vált előnyére a projektnek, szerinte mindkét fél veszíteni fog emiatt. Mint mondta, nem látszik, hogy a főváros mit szeretne elérni, és nem biztos, hogy a bankgarancia óvadékként kezelése afőváros érdekét fogja szolgálni.
A közgyűlés által tárgyalt előterjesztés szerint a késések miatt az önkormányzat 2010 decemberében felszólította a Porto Investmentet, hogy a késedelmi kötbért és kamataitfizesse meg, de ennek a beruházó nem tett eleget, mert szerintük vis maior esetek hátráltatják a munkákat. A közműszerződések megkötésének elhúzódása miatt a Porto is kötbérigényt jelentett be, az üzembe helyezésig 106 ezer eurót kér havonta, mert álláspontja szerint a szerződések megkötése nem az ő feladata.
Bagdy Gábor javaslatáraazonban a közgyűlés alaptalannak minősítette, és ezzel elutasította a kivitelező ezen kötbérigényét. Időközben a FIMŰV Zrt. közreműködésével aközműszerződéseket megkötötték. A Porto Investment kedden levélben fordult az előterjesztés miatt Tarlós István főpolgármesterhez,azt kérve, vizsgálják meg az előterjesztést. Álláspontjuk szerint a bankgarancia lehívása törvénytelen volt, és ezt Budapest Főváros Kormányhivatala is megállapította.
A Duna-parti közraktáraknál létrehozott mintegy 27 ezer négyzetméteres komplexum kialakítását 2010 augusztusában kellett volna befejezni, a 8,5 milliárdos beruházás PPP-konstrukcióban, a Fővárosi Önkormányzat szerepvállalásával és a Porto fejlesztéseként valósul meg.
A holland Kas Oosterhuis által tervezett épület hatalmas bálnára hasonlít, a különleges üvegszerkezetű épületegyüttes szokatlan megoldásban integrálja a XIX. századi raktárépületeket egy korszerű építménnyel. A két meglévő régi raktárépületen egyedi tervezésű üveghéj nyúlik át, galériát alkotva egyesíti a régi és az új építményeket, amelyekben sok üzlet működik majd, a kis butikoktól, bároktól, művészeti galériáktól a nagyobb egységekig, éttermekig.
Cikkajánló:
$$3393$$
$$3394$$
$$3395$$