Százmilliós bírságok a szolgáltatóknak az idén

Ez a cikk elmúlt egy éves, így elavult lehet.

Három szolgáltató ellen indult vizsgálat, mert nem hajtotta végre a rezsicsökkentést.

Több száz fogyasztóvédelmi eljárás indult az idén közműszolgáltatók ellen a rezsicsökkentés elmulasztása, hibásan kiküldött számlák és a tájékoztatási kötelezettség megszegése miatt. A cégeket emiatt több száz milliós bírsággal sújtották - közölte Németh Szilárd, a Fidesz rezsicsökkentésért felelős képviselője csütörtöki budapesti sajtótájékoztatóján.

Elmondta, hogy a számlaképre vonatkozó előírásokat hét szolgáltató összesen nyolc esetben szegte meg az idén. Rájuk emiatt - a már jogerős döntés alapján - 56,5 millió forint büntetést szabtak ki.
Németh Szilárd felidézte azt is: kilenc szolgáltató ügyében első fokon már lezárult az eljárás amiatt, hogy a rezsicsökkentésből eredő megtakarításról nem adtak megfelelő tájékoztatást. Ha jogerőre emelkedik a döntés, összesen 560 millió forint kötbért kell kifizetniük.


Közölte továbbá, hogy a földgáz- és villamosenergia-szolgáltatással kapcsolatban január 1-je óta 872 egyedi bejelentés is érkezett, amelyből 766 zárult le büntetéssel, ezek összege összesen 330 millió forint volt.


Három szolgáltató ellen azért indult vizsgálat, mert nem hajtotta végre a rezsicsökkentést. Közülük a "leghíresebb" a Tigáz volt, amellyel azonban - a túlszámlázások visszafizetésével - sikerült "békésen" megoldani a problémát, ugyanakkor még jelenleg is eljárás zajlik a Paksi Hulladékgazdálkodási Kft. és a Zöld Híd Régió Kft. ellen - mondta a Fidesz szakpolitikusa.


A fogyasztóvédelmi ügyek mellett Németh Szilárd ismertette a Magyar Energetikai és Közmű-szabályozási Hivatalnál indult eljárásokat is. Példaként említette, hogy az Elmű-Émász az év első felében azt közölte fogyasztóival, átállhatnak online tarifára, "azonban a tájékoztatásban elfelejtették elmondani", hogy ha ezt elfogadják, azzal kilépnek az egyetemes szolgáltatás köréből, így nem jár nekik a rezsicsökkentés. "Gyakorlatilag azt mondhatjuk, tudatosan csapta be az embereket az Elmű-Émász", ezért kétmillió forinttal szankcionálták a céget, amelynek át kellett dolgoznia ajánlatát, és fel kellett függesztenie ezeket a szerződéskötéseket is - közölte a kormánypárti képviselő.
Hozzátette azt is, hogy 79 víziközmű-szolgáltatóval szemben díjfelügyeleti eljárás indult, ami 113 települést és 425 ezer fogyasztót érintett. Ezek közül 47 esetben meg is állapították a jogsértést a díjakkal kapcsolatos szabályok megszegése miatt - ismertette.


"A magyar fogyasztók érdekében ezeket az eseteket fel kell tárnunk, a büntetéseket ki kell szabnunk, és a helyes útra kell terelnünk a szolgáltatókat" - összegezte véleményét Németh Szilárd.
A Magyar Energetikai és Közmű-szabályozási Hivatal (MEKH) tájékoztatása szerint az érintett víziközmű-szolgáltatókat eltiltották a jogszabálysértő díj alkalmazásától, egyúttal kötelezték a jogszerű díj alkalmazására, valamint arra, hogy a jogsértő módon elért többletbevételt az érvényes jegybanki alapkamat kétszeres összegének megfelelő kamattal növelten térítsék vissza a fogyasztóknak.
A megállapított jogsértéseknél a társaságok nem megengedett mértékben emelték a víziközmű-szolgáltatás díját, bevezették az alapdíjat, illetve saját hatásközben, jogszabálytól eltérő mértékben emeltek díjat.


A hivatal 26 hulladékgazdálkodási közszolgáltató ellen indított díjfelügyeleti eljárásokat, amelyek összességében 196 település több mint 2,7 millió lakosát érintik.
A folyamatban lévő ügyekben a jogsértések között van a szolgáltatás díjának nem megengedett mértékben történő emelése, a műszaki tartalom kedvezőtlen megváltoztatása az ingatlanhasználó rovására, valamint a saját hatáskörben történő, jogszabálytól eltérő mértékű díjemelés.
Az elkészült ügyekben 70 százalékban elmarasztaló határozatok születnek, ennek eredményeképpen háztartásonként egy félévre 100-1000 forint visszatérítés prognosztizálható - közölte a MEKH.