Home staging
Home staging vagy lakberendezés?
A home staging kifejezés talán a legegyszerűbben úgy határozható meg, hogy az adott ingatlant felkészítjük eladásra vagy pedig kiadásra; célja, hogy lakóhelyünket olyan formába hozzuk, hogy az az megragadja az érdeklődők figyelmét, így az adott ház vagy lakás lehetőleg rövid időn belül, piaci ár felett keljen el.
Miért van szükség a home staging-re?
Természetes, hogy az adott ingatlant másképp látja az eladó, aki adott esetben több évet, évtizedet töltött ott, és másképp a vevő, aki most keresi álmai otthonát. Ahhoz, hogy lakásunkért, házunkért a lehető legjobb árat kapjuk, azt értékessé kell tennünk a vevő számára - azaz meg kell mutatnunk a benne rejlő potenciált, és ki kell emelni annak előnyös tulajdonságait. Minden ingatlannak megvan a maga vevője, természetesen, aki értéket lát benne, így a mi feladatunk megtalálni a megfelelő célcsoportot és megmutatni neki a lakásban rejlő lehetőségeket.
Ugyanúgy működik ez, mint amikor használt autót vásárolunk: lehet, hogy bennünket nem zavarnak az apró repedések a falon vagy egy hiányzó parketta-szegély, de biztosak lehetünk benne, hogy a vevő észre fogja venni, sőt, adott esetben - ha nagyon rámenős vevőről van szó - akkor ezt előnyére is fordítja a végső ár kialkudásakor. A home staging minden típusú és értékű ingatlan esetében működik, csak tudni kell mire szabad és érdemes költeni és mennyit, ismerni kell a potenciális vevői igényeket.
Home staging vagy lakberendezés?
A home staging körül eléggé sok a félreértés: nagyon sokan összekeverik vagy egybemossák a lakberendezéssel, holott a kettő közötti különbség jelentős. A home staging sokkal inkább kapcsolódik az ingatlanértékesítő szakmához, annak ellenére, hogy vitathatatlan: a lakberendezés alapjai a home staging részét képezik. A home staging célközönsége azonban teljesen más.
Míg egy lakberendező célja az, hogy otthont teremtsen egy egyén vagy család részére, a home staging arra törekszik, hogy a lehető legtöbb potenciális vásárló igényeit kielégítse azzal, hogy az ingatlan adottságait, a benne rejlő lehetőségeket és funkciókat emeli ki. a lakberendező hónapokig munkálkodik azon, hogy lépésről-lépésre megteremtse a lakók elképzeléseinek megfelelő, életformájukhoz leginkább illő trendi, funkcionális, kényelmes enteriőrt, addig a home stager nem a még jelenleg ott lakóhoz igazítja a lakást, hanem egy mutatós és praktikus otthont álmodjon meg a jövendőbeli vásárlónak. Összegyűjti a munkájához szükséges információkat, majd a gazdaságossági szempontok figyelembevételével, költséghatékonyan előkészíti az ingatlant az eladásra.
Tévhitek a home staging-ről
Az emberek többsége úgy szeretné eladni a lakását, hogy készít néhány képet, esetleg alaprajzot is mellékel, feladja a hirdetést és a feladatot szinte késznek tekinti. Ők úgy gondolják, hogy akinek tetszik, az úgyis megveszi, és majd átalakítja a lakást, ahogyan ő akarja. A vevők viszont jó, vagy nagyon jó állapotú lakást akarnak venni és meg fogják fizetni az árat, amit kérünk érte, hiszen a felújítással, hibák kijavításával már nem őket terheljük. Amikor a vevő lakásnézőbe megy, azt szeretné látni, hogy az adott ingatlan megfelelő lesz-e arra, hogy a saját családja számára otthont biztosítson az elkövetkezendő év(tized)ekre.
Ha a lakás tele van valaki más családi fotóival, ereklyéivel, illetve a tulajdonos szája íze szerint van valami extrémebbnek mondható színre kifestve, akkor az eladónak elég nehéz dolga lesz azzal, hogy jó áron adja el az ingatlant. Egy lakás elaásra történő felkészítése a vevőt képessé teszi arra, hogy elképzelje abban a jövőjét, úgyhogy akkor járunk a legjobban, ha az minél neutrálisabb, vagyis minél inkább megfelel a tömegek ízlésének.
Mennyibe kerül a home staging?
Az ingatlanfelkészítés mértéke és a ráfordítandó összeg nagyban függ az ingatlan állapotától, valamint az eladó céljától és lehetőségeitől. Rendszerint általában az ár 1-5%-ról beszélhetünk egy jó állapotú ingatlan esetében, amelyet érdemes ezen célra elkölteni. Ingatlanszakemberek tapasztalatai alapján a felkészített lakások eladásakor 8-10%-kal magasabb eladási ár érhető el, mint az ezt mellőző hirdetések esetén.
A home staging árát együttesen három tényező alakítja:
- home stager díja (munkadíj)
- esetleges festések, javítások, apró változtatások költsége
- profi fotózás és hirdetésfeladás díja
A fentiekből látszik, hogy a home staging nem hiába egy különálló szakma, hiszen a gazdasági tudástól és szemlélettől kezdve a lakberendezéssel kapcsolatos ismeretekig nagyon sok mindennel képben kell lenni. Rendszerint nem ajánlott, hogy az eladó saját maga vágjon neki a procedúrának, főnek annak a fényében, hogy a home staging esetén is több szint közül választhatunk - ha valamilyen oknál fogva nem fér bele a teljes körű szolgáltatás, akkor kérhetjük a home stager segítségét egy-egy problémát okozó, kényesebb terület megoldásához is.