Okosotthonok - mit tud az Alexa?

Ez a cikk elmúlt egy éves, így elavult lehet.

Az Amazon a kihívója a Google és az Apple smart home megoldásainak.

A tech-cégek közötti verseny nem titkolt célja, hogy a felhasználókat minél inkább a saját oldalukra állítsák, és azok minél több időt töltsenek alkalmazásaikkal, szolgáltatásaikkal és eszközeikkel. Nemrég azonban egy új verseny is kezdetét vette a Szilícium-völgyben: személyi asszisztensek, mint például a Microsoft Cortana-ja, az Apple Sirije és a Google által létrehozott Google Assistant, illetve az okosotthonok vezérlése iránti verseny is nagy erőkkel zajlik.
Amazon Echo family
Ebbe a versenybe robbant be az Amazon, akik az Alexa személyi asszisztenssel jelentek meg az Echo nevű eszközükön.  

 Ez egy csőre hasonlító, hét mikrofonnal és hangszórókkal felszerelt, vezérlőközpontként működő eszköz.

 Igaz, hogy már 2014-ben kijöttek vele, viszont egészen a januári, Las Vegasban megrendezett CES-ig kellett várni, hogy az Alexa megjelenjen autókban, porszívókban, hűtőkben. Pont ugyanúgy, mint ahogy néhány éve gyakorlatilag az Androidot futtató tévék, hűtők és mosógépek öntötték el a piacot, hogy el lehessen adni a sok legyártott eszközt.


 


Mivel az Amazon eddig nem közölt hivatalosan számokat az Echo eladási adatairól, a piackutatói becslésekre tudunk csak hagyatkozni. Ezek szerint 2014 óta kb. 5,1 millió Echo-t vásároltak a felhasználók. Ezek túlnyomó többsége az USA-ban talált gazdára, hiszen csak tavaly szeptember óta megy az Alexa szolgáltatás a brit és német piacokon. Terjedését segíthette, hogy szintén tavaly mutatták be az Echo Dot-ot, amely az eredeti Echo-hoz képest (180 Euro, kb. 56ezer Ft) jóval olcsóbban, kb. 60 Euróért (kb. 19ezer Ft) kapható.
 

 Az Alexa nyílt platform, így arra más szolgáltatók is ráépülhetnek.

 
Ez a gyakorlatban annyit jelent, hogy míg az okostelefonokon appokkal lehetnek jelen a külön szolgáltatások, az Alexánál ezek feature-ként, azaz képességként jönnek elő, ami nem a felhasználónál fut, hanem az Amazonnál. A szolgáltatáshoz kapcsolt eszköz, pl. az Echo pedig csak közvetítőként szolgál. A lokalizációnak nem kis szerepe van abban, hogy egy-egy ilyen eszköz / szolgáltatás kombó el tudjon terjedni. Így ha ezeket a kütyüket Magyarországon is szeretnénk legalább az eredetit megközelítő kényelmi szolgáltatásokkal igénybe venni, akkor a magyar cégeknek, szolgáltatóknak is el kell(ene) kezdeniük ráépülni a platformra.


Amazon Echo family


A Gartner elemzői szerint 2019-re a mobiltelefonokon folytatott interakciók 20 százaléka hangvezérelt asszisztensen keresztül történik majd. Persze ehhez hozzá kell számolni azt is, hogy azokban a régiókban, ahol az emberek az autójukban töltenek sok időt, jóval elterjedtebb lesz; míg nem biztos, hogy a MÁV szerelvényein gyakran hallunk majd bárkit a mobiltelefonjával beszélgetést folytatni, és ez nemcsak az elfogadható internetkapcsolat hiánya miatt lesz így.

És hogy mi az oka annak, hogy a hangvezérlés ennyire előre akar törni? Egyrészt technológiai fejlesztéseknek köszönhető, hiszen elég jók lettek a mikrofonok ahhoz, hogy ne kelljen közvetlen közelről belebeszélni, mégis elég pontosan rögzítik, amit mondunk. A mondatok értelmezéséhez szükséges technológiák, a hangfelismerés és a mélytanuló algoritmusok is drámai fejlődésen mentek át az elmúlt években. A következő nagy lépés az lesz, amikor a rendszerek összetettebb párbeszédeket is megértenek, és nem csak az előző néhány kérdésre tudnak válaszolni.



 

Google Home vs. Amazon Echo

Az Amazon versenyelőnye éppen abban rejlik, hogy az Alexa minden szolgáltatása a felhőben fut. Az Echo és a többi eszköz csak a közvetítői szerepet tölti be - az operációs rendszer folyamatosan frissíthető a szervereken. Amerikai elemzők és tesztelők beszámolói szerint (lásd fenti videó) az elmúlt két évben érezhetően sokat fejlődött az Alexa.

Persze még mindig előfordulnak bakik, bár ezek nagy része a felhasználók óvatlansága miatt történik. Nemrég egy tengerentúli tévéműsorban szerepelt egy kislány, aki sikeresen vett magának online egy babaházat, a szülei ugyanis nem kötötték speciális kódhoz a vásárlási szándék igazolását. Az pedig csak hab volt a tortán, hogy miután pontosan elhangzott a műsorban a rendelés leadásához szükséges utasítás, azokban az otthonokban, ahol az Amazon Echo közelében ment az adás, mindenhol lefutott ugyanaz a rendelés. 

A termék legfőbb konkurenseit itt bemutattuk:
Okosotthonok - Mit tud a Google Home?
Okosotthonok - Mit tud az IOS Home?